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zum Thema Interessenkonflikte.

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3. Dezember 2010

Government oversight agency calls on NIH to ban ghost-writing

Das US-Project on Government Oversight hat die National Institutes of Health (NIH) aufgefordert, Forscher, die Artikel von anderen Ghostwriten lassen, von der Förderung auszuschließen. Die Forderung wird mit mehreren Beispielen unterlegt.

Der einfachste Zugang und eine Reihe von interessanten Links in dem Blog von Alison Bass:

"Much has been written about the insidious practice of ghost-writing in medical research in this and other blogs and news articles. Even Dr. Francis Collins, the director of the National Institutes of Health (NIH), expressed dismay over the problem in a C-SPAN interview last year, calling it a threat to the "integrity of science." So far, however, not much has been done to curb such abuses"

9. November 2010

Die öffentliche Reputation der Pharmaindustrie in den USA im Jahr 2009

Annual RQ. 2009. Summary Report. A survey of the U.S. General pubic using the reputation quotient
Link

Beitrag im Forum Gesundheitspolitik

Physician Professionalism

and Changes in Physician-Industry Relationships From 2004 to 2009. Arch Intern Med 2010;170(20):1820-26.
Campbell EG, Rao SR, DesRoches CM, Iezzoni LI, Vogeli C, Bolcic-Jankovic D, et al.
Abstract

7. November 2010

Information from Pharmaceutical Companies

and the Quality, Quantity, and Cost of Physicians' Prescribing: A Systematic Review.
PLoS Medicine 19.10.2010 Link

2. November 2010

Richard Smith on editors’ conflicts of interest

Der frühere Herausgeber des British Medical Journal schreibt in seinem Blog über Interessenkonflikte von Herausgebern. Link

Anlass ist der Beitrag im PLoS "Conflicts of Interest at Medical Journals". Link

27. Oktober 2010

Conflicts of Interest at Medical Journals: The Influence of Industry-Supported Randomised Trials on Journal Impact Factors and Revenue – Cohort Study

Conclusions

Publication of industry-supported trials was associated with an increase in journal impact factors. Sales of reprints may provide a substantial income. We suggest that journals disclose financial information in the same way that they require them from their authors, so that readers can assess the potential effect of different types of papers on journals' revenue and impact.

Link

Meldung in aerzteblatt online 27.10.2010

Beitrag im Forum Gesundheitspolitik

20. Oktober 2010

Modeling in pharmacoeconomic studies: Funding sources and outcomes

International Journal of Technology Assessment in Health Care 2010), 26: 330-333

Abstract

Conclusions:
The review found a substantial share of studies supported by the pharmaceutical industry, almost all concluding in favor of the drug studied, without any unfavorable conclusions at all. These results confirm also in the field of pharmacoeconomic studies that the best way of limiting confounding factors is by clearly distinguishing assessors from manufacturers and marketers of any new technology.

Industry sponsored bias in cost effectiveness analyses

Editorial BMJ 19.10.2010

European Medicines Agency tightens rules on conflict of interest

BMJ 19.10.2010

15. Oktober 2010

Publikationsbias - das Beispiel Reboxetin.

Eyding D, Lelgemann M, Grouven U, Härter M, Kromp M, Kaiser T, et al.
Reboxetine for acute treatment of major depression: systematic review and meta-analysis of published and unpublished placebo and selective serotonin reuptake inhibitor controlled trials. Volltext kostenlos

Editorial der Herausgeberinnen des BMJ

Kommentar R. Steinbrook, JP Kassirer (frühere Herausgeber des New England Journal of Medicine)

Kommentar G. Gigerenzer

Beitrag im Forum Gesundheitspolitik

29. September 2010

The Haunting of Medical Journals: How Ghostwriting Sold “HRT”

The Haunting of Medical Journals: How Ghostwriting Sold “HRT”
Adriane J. Fugh-Berman. PLoS Medicine. September 7, 2010

Adriane Fugh-Berman examines documents unsealed in recent litigation to investigate how pharmaceutical companies promoted hormone therapy drugs, including the use of medical writing companies to produce ghostwritten manuscripts and place them into medical journals.

Download

27. September 2010

26. September 2010

Diabetesmittel Rosiglitazon: EMA hebt Zulassung auf

Beitrag in Gute Pillen - schlechte Pillen
Beitrag in Forum Gesundheitspolitik
Beitrag in Buko Pharma-Brief 4-5/2010: Gar nicht rosig - ein Diabetesmittel, das es nicht geben dürfte

18. September 2010

Offenlegung von Interessenkonflikten: gravierende Lücken bei hohen Beträgen

From Disclosure to Transparency: The Use of Company Payment Data.
Archives of Internal Medicine, 13.9.2010
Volltext kostenlos

Beitrag im Forum Gesundheitspolitik

Studienregister - kein Schutz vor manipulierten Studien

Outcome Reporting Among Drug Trials Registered in ClinicalTrials.gov.
Annals of Internal Medicine 153(3): 158-166. 3.8.2010
Abstract

Beitrag dazu im Forum Gesundheitspolitik

30. August 2010

Studienregister - kein Schutz vor manipulierten Studien

Beitrag im Forum Gesundheitspolitik über die Studie: Outcome Reporting Among Drug Trials Registered in ClinicalTrials.gov." Annals of Internal Medicine 153(3): 158-166. Abstract der Studie

12. August 2010

Patient & Consumer Organisations at the European Medicines Agency Financial disclosure and transparency.

HAI Europe survey reveals new data on financial transparency of patient and consumer organisations
Two-thirds of the patient and consumer organisations working with the European Medicines Agency (EMA) received partial or significant funding from pharmaceutical manufacturers and/or industry associations, which suggests that the pharmaceutical industry is the prevalent sponsor of the patient voice at the EMA.

Fewer than half of the 23 organisations complied with EMA financial reporting guidelines. The EMA appears to have failed in the monitoring and enforcement its guidelines on financial transparency.

These and other main findings are reported in HAI Europe’s recent survey on levels of financial disclosure and transparency among patient and consumer organisations at the European Medicines Agency (EMA).

Read the Research Article and Factsheet on our website www.haieurope.org

8. August 2010

Avandia panel member may be investigated for possible conflicts of interest.

The US Food and Drug Administration has asked its parent department to investigate possible conflicts of interest relating to one of the members of the panel that recently recommended further restrictions on the drug rosiglitazone (marketed as Avandia), manufactured by GlaxoSmithKline (GSK) and used to control type 2 diabetes (BMJ 2010;341:c3862, 16 Jul, doi:10.1136/bmj.c3862). http://www.bmj.com/cgi/content/extract/341/aug03_2/c4083

16. Juli 2010

Interessenkonflikte von Patientenvertretern bei der EMA

In einem offenen Brief protestierte die International Society of Drug Bulletins (ISDB) gegen den laxen Umgang mit Interessenkonflikten bei der Europäischen Arzneimittelbehörde EMA. Zwei Patientenvertreter im Management Board der EMA hatten nicht angegeben, dass ihre Organisationen zu großen Teilen von der Pharmaindustrie finanziert werden. Nach Ansicht von ISDB liegt das Problem aber tiefer: "We call upon you to encourage the EMA to address this problem effectively. Consumer and patient organisations that are independent of any pharmaceutical or medical device industry support are better equipped to represent the interest of civil society." Aufgedeckt hatte die Verstrickung das Corporate Europe Observatory, link zum Bericht.

15. Juli 2010

Disclosing Industry Relationships — Toward an Improved Federal Research Policy

E.G. Campbell and D.E. Zinner. New England Journal of Medicine. 14.7.2010 Volltext Download

12. Juli 2010

Diabetesmittel Avandia: unerwünschte Effekte in Studien unterdrückt

Morgen und übermorgen (13./14.7.2010) tagt ein Expertengremium der FDA, um darüber zu beraten, ob das Diabetesmedikament Avandia (Rosigltazon) vom Markt genommen werden soll.
In einem 765-seitigen Bericht der FDA, in der die RECORD-Studie analysiert wird, werden 11 Fälle benannt, in denen unerwünschte Effekte des Arzneimittels nicht als solche gezählt wurden.

Caustic Government Report Deals Blow to Diabetes Drug. New York Times 10.7.2010

Kommentar Anton Safer: Dieses Beispiel zeigt wieder, dass zumindest die Aufsicht und Kontrolle ueber Studien in neutrale Haende gehoeren, die nicht vom Sponsor beeinflusst werden koennen. Ausserdem zeigt das Beispiel, wie wichtig die Offenlegung aller Detaildaten ist, um Betrug und Irrtuemer aufzudecken.

28. Juni 2010

Testimony Encouraging Greater FDA Transparency

Testimony of Peter Lurie, M.D., M.P.H., and Hillary Peabody, M.P.H., Health Research Group at Public Citizen Before the FDA Transparency Task Force 24 June 2010

Interessanter Beitrag der bekannten US-Verbraucherschutzgruppe zur FDA Anhörung zu Transparenz.

Volltext: http://www.citizen.org/Page.aspx?pid=573

24. Juni 2010

22. Juni 2010

From Evidence-based Medicine to Marketing-based Medicine: Evidence from Internal Industry Documents

von Glen I. Spielmans & Peter I. Parry
Bioethical Inquiry
DOI 10.1007/s11673-010-9208-8
Received: 2 October 2009 / Accepted: 15 December 2009

Download zum Artikel: http://www.springerlink.com/content/b674622731k4850q/fulltext.pdf

Abstract: While much excitement has been generated surrounding evidence-based medicine, internal documents from the pharmaceutical industry suggest that the
publicly available evidence base may not accurately represent the underlying data regarding its products. The industry and its associated medical communication firms state that publications in the medical literature primarily serve marketing interests. Suppression and spinning of negative data and ghostwriting have emerged as tools to help manage medical journal publications to best suit product sales, while disease mongering and market segmentation of physicians are also used to efficiently maximize profits. We propose that while evidence-based medicine is a noble ideal, marketing-based medicine is the current reality.

6. Juni 2010

Archiv interner Dokumente der pharmazeutischen Industrie

University of California, San Francisco: Drug Industry Document Archive
The Drug Industry Document Archive (DIDA) contains thousands of documents and resources about pharmaceutical industry clinical trials, publication of study results, pricing, marketing, relations with physicians and involvement in continuing medical education.

Most of these previously secret internal documents were made public as a result of lawsuits against a number of pharmaceutical companies including: Merck & Co., Parke-Davis, Warner-Lambert, Wyeth, and Pfizer. For further information on documents connected to these lawsuits, please consult The Documents.

Eine Befragung niedergelassener Fachärzte zum Umgang mit Pharmavertretern

Studie von Klaus Lieb und Simone Brandtönies im Deutschen Ärzteblatt vom 4.6.2010.
Dazu im Forum Gesundheitspolitik: "Ärzte und Pharmavertreter - eine verhängnisvolle Affäre"

31. Mai 2010

13.4.2010 Trials: Reporting bias in medical research - a narrative review
Natalie McGauran*, Beate Wieseler, Julia Kreis, Yvonne-Beatrice Schüler, Heike Kölsch and Thomas Kaiser. Trials 2010, 11:37 doi:10.1186/1745-6215-11-37 Kostenloser Volltext

Eine lesenswerte Übersichtsarbeit vom IQWiG.

When Patients Meet Online, Are There Side Effects?

Die New York Times berichtet in ihrer Ausgabe vom 28. Mai 2010 über die sich ausbreitenden "sozialen" Online-Patientennetzwerke:
http://www.nytimes.com/2010/05/30/business/30stream.html?th&emc=th

Diese Patientenportale wie CureTogether.com oder PatientsLikeMe.com bieten - teilweise moderiert - die Chance, dass sich Patienten gezielt vernetzen, z.B. auch mit "Leidensgefährten/innen".

Nebenwirkung von Therapien
Potentiell bieten diese Netze auch die Chance, schwere Nebenwirkungen von Therapien/Arzneimitteln sehr früh nach einer Markteinführung zu entdecken. Das wäre ja positiv im Sinne des Konsumentenschutzes - wenn es denn angemessen umgesetzt wird!
Auch Arzneimittelzulassungbehörden hätten hier die Chance auf einen frühen Erkenntnisgewinn - zB eine Hersteller-unabhängige Post-marketing Surveillance.
Noch ist es dafür aber zu früh, denn die Systeme sind noch bei zu wenigen Personen im Gebrauch, und sie sind für solche Zwecke weder konzipiert, noch habe ich cen Eindruck, dass sie ausgereift sind.
Es ist also noch keinesfalls klar, ob und wie dieses Potential genutzt werden wird und kann.

Patienten-Portale sind ein Quell zahlreicher Interessenskonflikte
Da sind zunächst die Portalbetreiber, die die Daten der Nutzer kommerziell verwerten können, und zwar für Werbezwecke, für das Verkaufen an Pharma- oder Heilmittelhersteller an Krankenversicherer, Krankenhausbetreiber, oder für die gezielte Vermarktung von Produkten im Auftrag Dritter.
Die Gefahr der verdeckten Manipulation von Patienten (und sicher auch Ärzten) ist enorm hoch und wird auch im Artikel diskutiert.
Dann sind da noch die Datenkäufer: es dürfte schwierig zu kontrollieren sein, was sie mit den Daten anstellen.
Die Patienten erklären mit dem Einverständnis zu den Nutzungsbedingungen, dass sie mit der Verwertung der von ihnen gespeicherten Daten einverstanden sind, und haben sich damit nach Amerikanischem Recht selbst fast aller Rechte beraubt. Ob sie wissen, was sie da tun? Sind sie sich der Folgen bewusst?
Die Moderatoren könnten (offenlegungspflicht über finanzielle Interessen gibt es nicht) ihre Rolle missbrauchen, zB. als versteckte Werbeagenten.
Auch Ärzte könnten solche Portale für ihre Zwecke nutzen, sich auch unter falscher Identität eintragen. Das könnte auch ein Mittel zur erlangung von Vorteilen im Konkurrenzkampf sein.

30. Mai 2010

24.5.2010 JAMA Managing Financial Conflict of Interest in Biomedical Research.

Rockey SJ, Collins FS. Managing Financial Conflict of Interest in Biomedical Research. JAMA 2010;303(23):jama.2010.774.
Volltext kostenlos.

22. April 2010

Neuer Blog Interessenkonflikte

Dieser Blog des Deutschen Netzwerks Evidenzbasierte Medizin soll über wichtige Veröffentlichungen zum Thema Integrität der Wissenschaft / Interessenkonflikte informieren.
Gespeist wird der Blog von einigen Personen, die fortlaufend Fachzeitschriften auf neue Veröffentlichungen screenen.
Es werden aber auch ausgewählte ältere Dokumente eingegeben. Hier z.B. eine Liste mit 11 Publikationen, die mir besonders wichtig erscheinen.
Die Veröffentlichungen werden kurz oder gar nicht kommentiert.
David Klemperer